• info@dr-behrad.com
  • 02188792149
  • آدرس: تهران، خیابان گاندی شمالی، کوچه صانعی، پلاک 19 (ساختمان پزشکان نشاط)، طبقه 4، واحد 12
آرتروز زانو چیست و چرا باید آن را جدی بگیرید؟

یکی از شایع‌ترین عارضه‌های مفصلی در سنین میان‌سالی آرتروز زانو است. آرتروز زانو از انواع شایع آرتریت یا همان التهاب مفصل است. استئوآرتریت یا آرتروز زانو زمانی رخ می‌دهد که غضروف‌های زانو دچار فرسایش شوند. غضروف زانو مانند یک فضای بالش طبیعی مابین استخوان ران و ساق پا قرار می‌گیرد و از ایجاد ساییدگی بین دو استخوان جلوگیری می‌کند. در زمان تجزیه غضروف زانو، دو استخوان به هم نزدیک شده و ساییدگی در استخوان‌ها ایجاد می‌شود. در این شرایط برای بیمار مشکلاتی مانند درد زانو، ورم، کاهش دامنه حرکت در زانو و خشکی زانو به وجود می‌آید. در این مقاله به بررسی علت، علائم و روش‌های تشخیص استئوآرتریت می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

علت آرتروز زانو

ابتلا به آرتروز در محل زانو تا حدودی به ژنتیک و جنسیت مربوط است. به‌طوری‌که احتمال آرتروز در خانم‌ها بیشتر از آقایون است. در ادامه به مهم‌ترین علت‌های بروز این بیماری اشاره می‌کنیم.

بالا رفتن سن و سال

با اینکه آرتروز در هر سنی می‌تواند بروز کند اما افراد بالای 65 سال سن بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز زانو هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز زانو، افزایش سن و کهولت است. تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد احتمال ابتلا به آرتروز زانو در زنان بالای 65 سال بیشتر از 68% و زنان کمتر از 45 سال 2% است.

وارد شدن ضربه به مفصل

در شرایطی که ضربه به زانو وارد می‌شود احتمال ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد.
استفاده زیاد از مفصل زانو: افرادی که از زانوهای خود بیش از اندازه استفاده می‌کنند، بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار دارند.

آسیب به منیسک و پارگی کامل رباط ACL

یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به آرتروز زانو، آسیب به منیسک است.

چاقی

افزایش وزن باعث افزایش فشار وارده به زانو می‌شود. در نتیجه احتمال ابتلا به آرتروز زانو با چاقی افزایش می‌آید.

علائم آرتروز زانو

در بیشتر مواقع آرتروز خود را با بروز درد نشان می‌دهد. به‌طوری‌که درد زانو در هنگام کار کردن مفصل مانند راه رفتن افزایش پیدا می‌کند. ولی در زمان استراحت، درد زانو کاهش می‌آید. البته در شرایطی که آرتروز زانو پیشرفت کند، درد زانو به صورت دائمی خواهد بود. از دیگر علائم رایج آرتروز در محل زانو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سفتی و خشکی زانو

این حالت بعد از یک استراحت طولانی مانند بیدار شدن از خواب شبانه در هنگام صبح یا نشستن به مدت طولانی ایجاد می‌شود.

عدم حرکت آزادانه مفصل

در بعضی از مواقع، درد زانو مانع خم و راست شدن مفصل زانو می‌شود.

صدا دادن زانو

فرد بیمار در هنگام راه رفتن صدای تق‌تق را از زانو می‌شنود.

ورم سفت

آرتروز زانو ممکن است باعث تشکیل استخوان‌های اضافی شود. در نتیجه تشکیل این استخوان‌ها، ورم سفت در ناحیه مفصل زانو به وجود می‌آید.

ورم نرم

تجمع مایع اضافی در زیر مفصل، باعث ایجاد یک ورم نرم در ناحیه زانو می‌شود.

خالی شدن زانو

از دیگر علامت‌های آرتروز زانو، خالی شدن زانو است. این مشکل در نتیجه ضعیف شدن عضلات مفصل ایجاد می‌شود.

آرتروز زانو چیست و چرا باید آن را جدی بگیرید؟
آرتروز زانو چیست و چرا باید آن را جدی بگیرید؟

تشخیص استئوآرتریت

بیمار بعد از مشاهده علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. در مرحله اول پزشک از بیمار شرح حال دریافت می‌کند. در این مواقع بیمار باید درباره مشکل خود و کم و زیاد شدن علائم بیماری در شرایط مختلف به پزشک توضیحات دقیقی را بدهد. مرحله بعدی برای تشخیص علت بیماری، معاینه بیمار توسط پزشک مربوطه است. در شرایطی ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر انجام آزمایش‌های زیر را تجویز کند.

تصویربرداری رادیولوژی

در این تصویربرداری غضروف بین مفاصل قابل‌مشاهده نیست. پزشک باتوجه‌به فاصله بین مفاصل می‌تواند آسیب به غضروف و استخوان را تشخیص دهد.

اسکن ام آر آی

یکی دیگر از روش‌های تشخیص این بیماری استفاده از ام آر آی است. در این نوع آزمایش همه آسیب‌های وارد شده به همه مفاصل قابل مشاهده است.

آزمایش خون

در شرایطی ممکن است علت درد زانو وجود بیماری‌های دیگر باشد. برای تشخیص این عامل، آزمایش خون تجویز می‌شود.

 

درمان آرتروز زانو

هدف از درمان آرتروز در محل زانو، کاهش درد بیمار است. پزشک با توجه به شرایط بیمار مناسب‌ترین درمان را انتخاب می‌کند. به طور معمول، برای درمان آرتروز در مراحل اولیه بیماری، مراقبت‌ها و درمان‌های غیر جراحی تجویز می‌شود. ولی در شرایطی که آرتروز در مراحل پیشرفته باشد و زندگی روزمره بیمار را تحت تأثیر قرار بدهد، جراحی مناسب‌ترین روش درمان است. بعضی از روش‌های درمان غیر جراحی آرتروز به شرح زیر است.

  • تزریق ژل
  • اوزون تراپی
  • تزریق پلاسمای غنی شده با پلاکت
  • تزریق استروئید
  • فیزیوتراپی و ورزش
  • ماساژ
  • کفش و کفی طبی
  • کار درمانی
  • زانو رمانی
  • استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • پی آر پی
  • پرولوتراپی

 

مراجعه به پزشک

زانو یکی از مفصل‌های بسیار مهم است که هر گونه بی‌توجهی به علائم هشدار دهنده مانند درد مزمن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. دکتر عباس بهراد متخصص ارتوپدی، جراح زانو و لگن در تهران است که شما می‌توانید در موارد درمان انواع بیماری‌های زانو، زانو درد، آرتروز زانو، پارگی مینیسک زانو، کیست مینیسک زانو، پارگی تاندون زانو، پارگی رباط صلیبی زانو، درمان آسیب کشکک زانو، آرتروسکوپی زانو، جراحی و درمان بیماری‌های زانو، تعویض مفصل زانو، ازون تراپی در درمان آرتروز زانو، آسیب‌های غضروف و مینیسک، درمان پای پرانتزی و پا ضربدری زانوها، ساییدگی مفصل زانو، تزریق ژل و پی. آر. پی داخل زانو، شکستگی‌های مفصل زانو و شکستگی‌های کشکک به ایشان مراجعه کنید. دکتر عباس بهراد عمل‌های جراحی فوق‌تخصصی زانو و لگن با آخرین و بهترین متدهای روز دنیا انجام می‌دهند؛ بنابراین شما می‌توانید با آسودگی برای تشخیص و درمان انواع بیماری‌های زانو به ایشان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PhoneInstagramEmailBehance