• info@dr-behrad.com
  • 02188792149
  • آدرس: تهران، خیابان گاندی شمالی، کوچه صانعی، پلاک 19 (ساختمان پزشکان نشاط)، طبقه 4، واحد 12
بهترین دکتر آرتروز در تهران

ساییدگی و تخریب غضروف مفاصل مختلف بدن تحت عنوان آرتروز شناخته می‌شود. امروزه به دلیل سبک نامناسب زندگی، این عارضه به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد بدل شده است. البته در این بین سالمندان بیش از هر قشر دیگری با آرتروز دست و پنجه نرم می‌کنند. به همین دلیل آگاهی نسبت به این عارضه (برای پیشگیری) و شناخت بهترین دکتر آرتروز در تهران (برای درمان) به موقع از اهمیت بسیاری برخوردار است. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات در زمینه آرتروز پرداخته است. خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

آرتروز چیست؟

آرتروز (Arthroses) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که هر ساله هزاران نفر را در سراسر جهان درگیر می‌کند. مفصل، محل اتصال دو استخوان به یکدیگر است. غضروف یکی از بخش‌های تشکیل دهنده مفصل است که به واسطه حالت لغزنده خود حرکت استخوان‌ها را در کنار هم تسهیل می‌کند. در آرتروز لایه غضروفی به دلایل مختلف ساییده و تخریب می‌شود. در نتیجه حرکت استخوان‌ها در کنار هم به سختی صورت گرفته و دچار التهاب و درد می‌شود. التهاب مفصل در اصطلاح پزشکی آرتریت نامیده می‌شود. برحسب عامل ایجاد کننده، تاکنون انواع مختلفی از آرتریت شناسایی شده که تعداد آن بالغ بر ۱۰۰ مورد است.

آرتروز یا استئوآرتریت به عنوان شایع‌ترین نوع التهاب مفصل یا آرتریت در سراسر جهان شناخته می‌شود. تمامی مفاصل بدن در معرض ساییدگی و ابتلا به آرتروز قرار دارند. اما شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین نوع آن مربوط به زانو است. آرتروز زانو به دلیل تخریب و تغییر شکل غضروف انتهای استخوان فمور (ران) و بخش بالایی استخوان درشت نی رخ می‌دهد. علاوه بر این مفصل ران و ستون مهره نیز به وفور دچار ساییدگی می‌شود. افراد مبتلا به عارضه مذکور باید در اسرع وقت به بهترین دکتر آرتروز در تهران مراجعه کنند. زیرا کم نیستند افرادی که به دلیل سهل انگاری دچار مشکلات جدی حرکتی شده‌اند.

بهترین دکتر آرتروز در تهران
بهترین دکتر آرتروز در تهران

چه افرادی بیشتر به آرتروز مبتلا می شوند؟

آرتروز محدودیت سنی نداشته و هر شخصی از کودکی تا بزرگسالی می‌تواند به آن مبتلا شود. البته افزایش سن یکی از فاکتورهای مؤثر در ابتلا به آرتروز است. به همین دلیل اکثر افراد درگیر در سنین سالمندی قرار دارند. مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال از بیماری آرتروز رنج می‌برند. به همین دلیل افرادی با سنین بالاتر باید به منظور پیشگیری از این عارضه یا درمان زودهنگام در اسرع وقت به بهترین دکتر آرتروز در تهران مراجعه کنند. ناگفته نماند که زنان بیش از مردان در معرض ابتلا هستند.

 

علائم بیماری آرتروز

علائم بیماری آرتروز تا حد زیادی به میزان تخریب غضروف مفصل بستگی داشته و در سه درجه خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می‌کند. البته گاهی اوقات افراد مبتلا به آرتروز بدون علامت هستند. ساییدگی مفصل این‌گونه افراد تنها با مراجعه به بهترین دکتر آرتروز در تهران و عکس برداری قابل تشخیص است. شاخص‌ترین علامت افراد مبتلا به آرتروز درد مفصلی است. در صورت تخریب بخش کوچکی از غضروف مفصل درد تنها در حین فعالیت خود را نشان می‌دهد. اما در صورت پیشرفت تخریب، فرد در حین خواب نیز احساس ناراحتی خواهد داشت. سایر علائم گزارش شده آرتروز عبارتند از:

  • سفتی، خشکی
  • تغییر شکل مفصل
  • ضعف ماهیچه‌های پیرامون مفصل
  • کاهش انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی
  • از بین رفتن ثبات مفصل (خصوصاً در زانو)
  • صدا دادن مفاصل حین حرکت دادن ناحیه درگیر
  • تورم و التهاب به دلیل افزایش ترشح مایع سینوویال در مفصل
  • ایجاد خارهای استخوانی (زائده‌هایی که روی استخوان شکل گرفته و به‌مرور زمان رشد می‌کند)

 

علت ابتلا به آرتروز چیست؟

به عقیده محققان عوامل مختلفی در بروز آرتروز نقش دارند که مهم‌ترین آنها افزایش سن است. در واقع با افزایش سن سلول‌های غضروفی پیر شده و به مرور از بین می‌روند. درنتیجه لایه غضروفی موجود در مفاصل نازک‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. از طرفی غضروف بدون عصب و عروق خونی است. به همین دلیل ترمیم و بازسازی به مراتب دشوارتری نسبت به سایر بافت‌های بدن دارد. علاوه بر افزایش سن، اعمال فشار بیش از اندازه و نامتعادل به مفاصل مختلف بدن نیز موجب ساییدگی غضروف آن می‌شود. معمولاً مشاغل سنگین یا ورزش‌های نامناسب در نهایت به آرتروز ختم می‌شوند. سایر عوامل دخیل در بروز این عارضه عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • ضربه به مفصل
  • شکستگی مفصل
  • ژنتیک (سابقه ابتلا در خانواده)
  • مشکلات مفصلی از قبیل زانوی پرانتزی یا ضربدری

 

بهترین دکتر آرتروز در تهران کیست؟

آرتروز عارضه‌ای پیش‌رونده است و علائم آن به تدریج شدت می‌یابد. از این رو افراد باید به محض مشاهده کوچک‌ترین علامت در ظاهر یا عملکرد مفاصل خود به بهترین دکتر آرتروز در تهران مراجعه کنند. بسیاری از افراد درگیر با مشکلات مفصلی از قبیل درد، تورم، سفتی و خشکی با ای سؤال مواجه می‌شوند که بهترین دکتر آرتروز در تهران کیست؟ بهترین دکتر در این زمینه کسی است که با کم‌ضررترین و غیرتهاجمی‌ترین روش‌های درمانی، روند تخریب غضروف در بیمار را کنترل یا متوقف کند.

امروزه راهکارهای غیرتهاجمی مختلفی برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به اوزون تراپی، رادیو فرکانسی، لیزر درمانی، پی آر پی و طب سوزنی اشاره کرد. البته تأثیرگذاری این روش‌ها به شرط همراه بودن با تمرینات فیزیوتراپی مناسب است. بهترین دکتر آرتروز در تهران در صورت عدم دریافت نتیجه مناسب از روش‌هایی غیرتهاجمی از روش‌های تهاجمی (جراحی) استفاده می‌کند. رایج‌ترین اعمال جراحی برای رفع آرتروز، تعویض مفصل است.

بهترین دکتر آرتروز در تهران
بهترین دکتر آرتروز در تهران

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی مهم‌ترین نکات پیرامون شایع‌ترین عارضه مفصلی تحت عنوان آرتروز پرداختیم. طی این عارضه تخریب لایه غضروفی موجود در مفصل آغاز شده و گسترش پیدا می‌کند. به دلیل پیش‌رونده بودن آرتروز، به محض مشاهده علائمی چون درد، خشکی، سفتی و تورم مفصل باید مراجعه به بهترین دکتر آرتروز در تهران در دستور کار قرار گیرد. در غیر این صورت آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی از قبیل ناتوانی حرکتی متوجه فرد مبتلا خواهد شد. در صورتی که دارای علائم بیماری آرتروز هستید می‌توانید به مطب دکتر عباس بهراد متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان به دلیل داشتن تجربه و دانش کافی در این حوزه در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین دکترهای آرتروز در تهران شناخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

PhoneInstagramEmailBehance